De trend van een stijging in het aantal patiënten dat sinds de start van de coronacrisis in 2020 een telefonisch beroep doet op de Huisartsenpost OZL heeft in 2021 doorgezet. Het totaal aantal contacten is toegenomen ten opzichte van 2020. Hier is in de begroting reeds rekening mee gehouden. De mogelijkheid van beeldbellen helpt om meer patiënten in een triageconsult te helpen. Deze patiënten hoeven geen consult te krijgen. De gesprekken duren echter wel iets langer en in combinatie met het hogere aantal triageconsulten, trekt dit een behoorlijke wissel op de belasting van triagisten en telefoon regieartsen in het callcenter. Dit leidt vervolgens ook tot langere wachttijden aan de telefoon. Het aantal consulten blijft trendmatig lager dan voor de coronacrisis. Het is mogelijk gebleken om de huisarts achterwachten gedurende minder uren in te zetten. De ontwikkeling past ook bij de landelijke lijn om enkel spoedeisende klachten op de huisartsenpost te zien.
Het aantal fysieke en telefonische triageconsulten is iets lager dan begroot, waarbij wel een stijging te zien is in het aantal uitgevoerde visites. Visites worden gedaan op het moment dat het medisch niet verantwoord is om naar de huisartsenpost te komen.
Beweeg met uw muis over onderstaande diagrammen om te zien hoeveel visites, consulten, telefonische consulten en coronaconsulten er in 2020 hebben plaatsgevonden.
Kijkende naar de urgentiecategorieën die binnen zijn gekomen op de huisartsenpost, is te zien dat iets meer dan de helft van het aantal consulten en visites (51%) betrekking heeft op urgentiecategorie U1 (levensbedreigend) t/m U3 (Dringend). Deze worden grotendeels middels fysiek consult of visite behandeld. In het overzicht is echter ook een groot aandeel aan urgentiecategorie U4 (Routine) en U5 (Advies/andere dag) te zien. Bijna de helft van de consulten en visites (49%) op de huisartsenpost komt derhalve voort uit niet-acute zorgvragen. Het grootste gedeelte van de lagere urgenties kan middels een telefonisch consult worden afgehandeld, maar dit blijft een aanzienlijke impact houden op de werkdruk en wachttijden binnen de huisartsenpost.